Je eigen risico in de zorg verhogen: is dat slim?

Geplaatst op: 08-12-2018, 16:32:08

Wie een nieuwe zorgverzekering voor 2019 afsluit, kan niet alleen kiezen tussen maatschappijen, natura- of restitutiepolissen en aanvullende pakketten. Je kunt ook kiezen voor een vrijwillig verhoogd eigen risico. Is dat slim?

Het eigen risico in de zorg is sowieso €385, alleen de klein maatschappij DSW houdt het uit protest op €375. Je mag ervoor kiezen je eigen risico vrijwillig te verhogen: tot maximaal €885. Bij veel maatschappijen is er ook een tussenoptie.

Wie vrijwillig het eigen risico verhoogt krijgt korting op de maandpremie: tot wel €20. Dat is op jaarbasis een besparing van €240. Wie het premievoordeel dus opzij zet, heeft na iets meer dan twee jaar het verhoogde eigen risico bijeen.

Zorgkosten

Het eigen risico verhogen is interessant onder twee voorwaarden. De eerste is dat je je eigen risico van €385 doorgaans niet opgebruikt en ook niet verwacht dat volgend jaar te gaan doen. Blijven je zorgkosten onder dit bedrag, dan betaal je ze sowieso zelf, hoger eigen risico of niet.

Wie regelmatig in het ziekenhuis komt of dure medicijnen gebruikt, snijdt zichzelf alleen maar in de vingers met een verhoogd eigen risico. De premiekorting is minder dan de te verwachten zorgkosten.

Spaarrekening

De tweede voorwaarde is dat je het geld van je verhoogde eigen risico hebt en ook bereid bent om dit uit te geven aan zorg.

Je kunt op 1 januari 2019 al een (vuurwerk-)ongeluk krijgen waardoor je in het ziekenhuis terechtkomt. Dan krijg je een rekening van €885 (of welk eigen risico je ook hebt gekozen) en meestal moet die ook in één keer worden voldaan.

Daarnaast moet je wel bereid zijn om het geld eventueel ook aan zorg uit te geven: het kan verleidelijk zijn om een verwijzing naar het ziekenhuis naast je neer te leggen als je weet dat je een hoge rekening kunt verwachten. Maar dat kan grote gezondheidsrisico’s met zich meebrengen.

Reisverzekering

Wie zijn eigen risico vrijwillig verhoogt en regelmatig in het buitenland verblijft, moet trouwens even naar zijn polis kijken. Zorgkosten in het buitenland kunnen een stuk hoger zijn dan in Nederland. De basiszorgverzekering vergoedt slechts tot het Nederlandse tarief. Met een reisverzekering met geneeskundige dekking dek je dit risico af.

De meeste reisverzekeringen met medische dekking vergoeden ook het eigen risico van de zorg na zorgkosten in het buitenland. Sommige ook als het eigen risico vrijwillig is verhoogd. Dit kun je navragen bij je reisverzekeraar.

Bron: bijdrage van Marlou Visser van 8 december 2018 op www.dft.nl